Den goda vana nr 1 - PEKA inte på någon annan - börja med att peka på dig själv

Det är lättare att tro på att man utsätts för saker som gör att man inte når sina mål.  Istället för att se att allt vi gör är ett resultat av de val vi gör.

Det finns ett klokt talesätt som säger att när man pekar finger åt någon, så ska man även titta på sin egen hand. Tre fingrar pekar nämligen på oss själva! Det spelar det ingen roll om du använder pekfingret eller tar till långfingret, det blir ändå tre fingrar som riktar sig mot dig!

Det man anklagar någon annan för oftast går att återföra till oss själva-  i psykoligin kallad projektion. Om du gör det, tar du bort ditt eget ansvar och skyller situationen på andra personer. Du glömmer bort vad du själv kan göra och vad du själv kan ta ansvar över.
.
Varför har vi då så lätt att se andras fel? Det handlar om självbild och oftast är det rädslan som styr. Då gör man allt för att undvika det som man är rädd för - att göra fel eller kanske i värsta fall misslyckas. Vi reagerar och agerar på det som vi är rädda för och ofta är det dessutom samma saker som vi försöker dölja för oss själva. Vår mörka sida, våra egna brister och fel.

Jag har flera gånger kommit i kontakt  personer, som enligt mig har en mycket dålig självkänsla. Individer med dålig självkänsla, tar mycket kraft och skapar osäkerhet och  styrs ofta av sina rädslor. De är fullt upptagna med fundera på vad andra tycker och tänker. Allt annat är mindre viktigt. M a o får de mycket lite gjort. Vilket ofta resulterar i stor oro i organisationen och att medarbetare väljer  att gå.

Kanske har du också stött på någon som satt på sig offerkoftan, pekar på andras brister som orsak till att arbetet inte genomförs, gör en höna av fjäder eller rent allmänt har ett snedvridet perspektiv. Allt för att få uppmärksamhet och få veta att man duger. När den personen går igång, går omgivningen igång. Med missförstånd och konflikter som konsekvenser, En person med dålig självkänsla kan av den anledningen aldrig bli en bra ledare. Varken för sig själv eller för en organisation.

Självkännedom och personlig utveckling är A och O. Det är mänskligt att göra fel och drivas av rädslor. Men de får inte ta överhanden. Var proaktiv och ta ansvar för ditt eget agerande. Din självkänsla är direkt kopplad till hur bra du mår, din lycka och hur väl du presterar i livet. När du känner dig själv bättre och tränat upp tilltron till dig själv kan du välja hur du agerar och hanterar vad som händer. Ta makten över ditt eget  liv!

Hur ska jag veta om jag har dålig självkänsla.
Knepigt eller hur? Här är några saker du kan fundera på! (Frågorna bygger på den kostnadsfria e-boken ”Emotional Intelligence Secrets”)
1) Är det du uppnår i privatlivet och på jobbet i nivå med det du kan och vill göra?
2) Är du drabbad av oro eller stressrelaterade spänningar i kroppen?
3) Vilken feedback brukar du få av andra människor och i vilken grad stämmer beskrivningar som arg, osäker på sig själv, otillgänglig och otålig in på dig?

Tre frågor att ställa sig om man vill uppnå snabba förändringar
Svara på dess frågor när du har tid att tänka igenom svaren ordentligt:
1. “Vem är jag?” - ”Vilka värderingar har jag?
2. “Vad vill jag?” - Varför vill jag det?
3. “Vad krävs det för att uppnå det?”

Så nästa gång du pekar finger mot en annan människa, kom då ihåg att tre av dina fingrar pekar tillbaks på dig själv!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Definitionen/betydelsen av självkänsla är hur mycket vi tycker om, respekterar och värderar oss själva under interaktion med andra människor. Det är sunt att ha höga tankar om sig själv, att den man är och det man gör betyder något. Hög självkänsla ska inte förknippas med narcissism, då en narcissist är en person som älskar och dyrkar sig själv på ett sjukligt sätt.

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln